HTML

Egészséges életmód

Friss topikok

  • Margit de Jong: Gratulálok! Szalkszentmárton egy nagyon fontos témát pendített meg. Egészséges életmód! Mint ideég... (2013.03.01. 22:45) AUGUSZTUS 20.
  • egészséges életmód: Kedves Senga! 10 órától lehet jönni a mérésekre. Várjuk sok szeretettel! (2011.08.17. 14:13) Táplálkozás, testmozgás,lelki egészség

Linkblog

Táplálkozás, testmozgás,lelki egészség

2011.05.25. 16:18 egészséges életmód

Uniós támogatásból egészségprogram indult Szalkszentmártonon

 

Szalkszentmárton Község Önkormányzata közel 10 millió forint uniós támogatást nyert a Társadalmi Megújulás Operatív Program, az „Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok” című pályázati felhíváson, a „Program az egészséges Szalkszentmártonért” program megvalósítására. Az Önkormányzat hosszú távú és közvetlen célja a lakosság egészségtudatos magatartásának kialakítása és fejlesztése. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

 

Szalkszentmártonra, hasonlóan az ország egészére, jellemző a magas szív és érrendszeri megbetegedések aránya és az emésztőrendszert érintő panaszok és megbetegedések. A településen erős a hagyományos táplálkozási kultúra valamint a lakosság egy részénél a mozgásszegény életmód. Annak érdekében, hogy a fent felsorolt problémák megoldódjanak egy egységes, az egész településre kialakított egészségterv megvalósítása szükséges, amelyre most az uniós támogatással lehetőségük nyílik.

 

A projekt célja a lakosok egészségének javítása. Ennek megfelelően egészségterv került kidolgozásra a községben, valamint a lakosok olyan programokban fognak részt venni, amelyek tartósan hozzájárulnak az egészségügyi állapotuk javításához, életmódbeli változásukhoz, így elérve azt, hogy az egészséges életmód és a rendszeres testmozgás a mindennapokban is fenntartható módon épüljön be a résztvevők életébe.

 

Várjuk kérdéseiket az egészséges táplálkozással, testmozgással és lelki egészséggel kapcsolatosan!

 

 

 

 

 

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://szalkszentmartonegeszseg.blog.hu/api/trackback/id/tr952931838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

senga80 2011.06.24. 11:59:14

Kedves Tanácsadó!
Ha egészségesen szeretnék táplálkozni naponta hányszor tanácsos étkezni és milyen élelmiszereket tanácsos enni a különböző napszakokban?
Köszönöm válaszát!
senga80

egészséges életmód 2011.06.24. 15:49:58

@senga80: Kedves Senga80!
Köszönjük kérdésedet!
Először nézzük meg, hogy hogyan együnk?

Együnk naponta többször kevesebbet. Ideális a napi ötszöri étkezés. A leggyakoribb hiba, hogy napközben nem igazán fordítunk időt, figyelmet az étkezésre és a kiadós fő étkezést estére hagyjuk. Mivel az étkezés hiányától lecsökken a vércukorszint, nagyon megéhezünk, így az esti időszakban szinte falási roham jön ránk. Ráadásul, mivel utána már nem mozgunk, ezek azok a kalóriák amelyek leginkább beépülnek. Az ideális elv az lenne, hogy a napi ötszöri étkezés mellett egyszerre fogyasszunk kevesebbet, viszont ezeknek az étkezéseknek adjuk meg a módját. Minél lassabban együnk, minél tovább megrágva egy-egy falatot. Ekkor van a legkevesebb esélyünk a fölösleges kalóriák begyűjtésére.

egészséges életmód 2011.07.04. 15:11:49

Kedves Senga!
Folytassuk azzal, hogy mit együnk?

A két legfontosabb irányelv a kiegyensúlyozottság és a mértékletesség. A kiegyensúlyozott étrend összeállításában segíthet a táplálékpiramis, amely az élelmiszereket táplálkozás-élettani szempontból 5 csoportra osztja és ez alapján határozza meg a napi fogyasztási mennyiséget. Az alábbi piramisban látható a különböző ételek fogyasztásának megfelelő aránya.
Étrendünk alapját az összetett szénhidrátok alkotják: a kenyér- és gabonafélék, a rizs, a tészta és a burgonya. Érdemes arra törekedni, hogy teljes kiőrlésű, vagy durumlisztből készült termékeket fogyasszunk és készítsünk otthon is.
A piramis következő lépcsőjén található zöldségek és gyümölcsök adják annak a 13 féle vitamin és 16 féle ásványi anyag zömét, amelyekre szükségünk van az egészséges élethez.
A húsok és halak mellett fontos fehérje beviteli forrást jelentenek a tejtermékek is – fogyasztásuk magas kalciumtartalmuk miatt kisgyermekek számára különösen fontos.
Az egyszerű szénhidrátok alkotják a piramis csúcsát – az ajánlott napi fogyasztási mennyiség ezekből a legkisebb. Ide tartoznak a zsíros és cukrozott ételek: vajak, margarinok, olajak, a tejszín, a sütemények, édességek, és persze maga a cukor is.
Rendkívül fontos azonban a kiegyensúlyozott étrend mellett a rendszeres mozgás is!

senga80 2011.07.04. 15:15:06

Kedves Tanácsadó!
Testmozgás előtt és után miért fontos a nyújtás?
Köszönöm!

Borka77 2011.07.04. 15:18:28

Azt szeretném megkérdezni, hogy ha rendszeresen sportolok, akkor is oda kell-e figyelnem az étkezésre?

egészséges életmód 2011.07.04. 15:18:59

Kedves Senga!
A nyújtás több okból is nagyon fontos:

A lazító, nyújtó gyakorlatok rendszeres végzésének a következő hasznos következményei lesznek:
• Mozgásminőség javulása: A lazább, nyújtottabb izomzat nagyobb mozgástartományt biztosít az ízületeknek, így sokrétűbb, összetettebb, koordináltabb lesz mozgásunk.
• Gyors regenerálódás: A lazább izomzatban a vér- és egyéb tápanyagkeringés hatékonyabb lesz, ami hozzájárul a mozgás során megterhelt izomzat hatékonyabb pihenéséhez, gyorsabb regenerálódásához, az izomláz elmúlásához, valamint a későbbi terhelésekhez való jobb alkalmazkodáshoz.
• Sérülések megelőzése: A lazább izomzat kevésbé van kitéve hózódásoknak, ficamoknak és egyéb sérüléseknek. A túlterhelésből adódó izomfájdalmak is gyorsabban elmúlnak.
• Izomnövekedés segítése: Az izomzat (és vele az izom-hüvely) nyújtása lehetőséget ad az izomrostoknak a regenerálódás során a megvastagodásra, megerősödésre.

senga80 2011.07.04. 15:23:28

Kedves Tanácsadó!
Kevés gyógynövényt ismerek, de szeretném ebben a témában szélesíteni a tudásomat. Tudnál nekem pár gyógynövényt írni, illetve hogy azok mire jók, milyen hatásaik vannak?
Köszönöm

egészséges életmód 2011.07.04. 15:23:58

Kedves Borka!

Az egészségtelen táplálkozás kihat a mindennapi egészségedre.

Az egészségtelen táplálkozás és elhízás hatásai:

A szív és érrendszeri káros hatások:
A testsúly növekedése számos olyan következményekkel jár, ami a szívre nagyobb megterhelést ró. A szív súlya általában egyenes arányban nő a test súlyával. A folyamatok végeredményeként szívelégtelenség alakulhat ki.

Magas vérnyomás:
Az elhízottak körében gyakoribb a megbetegedés, és a magas vérnyomásosak is gyakrabban elhízottak, mint a normál súlyúak.

Légző rendszerünk:
A légzés több munkát, több energiát igényel, valószínűleg a hasi és mellkasi zsírszövet növekedése miatt. Az ilyen emberek állandóan álmosak, aprókat lélegeznek, bőrük, szájuk szinte szederjes-lila. A másik fontos eltérés, amihez az elhízás vezet, a felső légúti hurutra való fogékonyság.

A tápcsatorna károsodásai:
Igen gyakoriak a gyomortáji fájdalmak, feszülés, emésztési panaszok, böfögés, puffadás, néha még rekeszsérv is kialakul. A leggyakoribb azonban az epekövesség.

Cukorbetegség:
A túlzott kalória bevitel miatt nő a vérben a glukóz szintje, emiatt fokozódik a hasnyálmirigy inzulin nevű hormonjának a kiáramlása. Ennek rendszeres ismétlődése miatt végül is kimerülnek az inzulint termelő sejtek.

Mozgásszervek:
A tartós megterhelés károsítja az ízületeket, sőt az egész csontrendszert is. Ez főként a gerincben, a csípő és térdízületekben jelentkezik, és gyakran alakul ki lúdtalp is.
Kapcsolat a női hormonrendszerrel:
A nőknek megváltozhat a menstruáció szabályossága. Általában a teherbe esés is rosszabb az átlagosnál, terhességi- szülési szövődmények is gyakrabban alakulnak ki.

egészséges életmód 2011.07.04. 15:33:47

Kedves Senga!

Néhány fontosabb gyógynövény, amit nap mint nap használni tudsz:

Cickafarktea: menstruációs zavarok, hangulati ingadozás, változókori tünetek megszűntetése, görcsoldó, epe- és májműködést serkentő, emésztést elősegítő
Citromfűtea: ideg- és szívnyugtató, idegerősítő, görcsoldó, emésztést serkentő, izzasztó, epeműködést segítő
Csalántea: reuma, köszvény, cukorbaj, vízkór, allergia, magas vérnyomás, gyomor-és bélhurut, vesehomok, vérszegénység, vizelethajtó, általános erősítő, vértisztító...stb.
Cserszömörcés szájvíz: fogínysorvadás ellen, torokgyulladás ellen öblögetni
Vérehulló fecskefű: szemölcs- és tyúkszemirtó – tényleg működik!
Fehér fagyöngy: vérnyomás szabályozó, női vérzést szabályozó
Torma, petrezselyem: vízhajtó, hólyaghurut és vesekő ellen jó
Burgonya: lúgosító, méregtelenítő hatású
Fekete retek: epe- és májbántalmakra, epegörcs, epegyulladás
Tökmag, tökmagolaj: prosztatabántalmakra
Mezei zsurló: vizelethajtó, hólyaghurutra, altesti bántalmakra, vese, epe- és májbántalmak ellen, ízületi bántalmakra
Galagonya: szívbántalmakra, magas vérnyomásra jó, vízhajtó, zsírlebontó
Szója: - tej, tofu, turmix, puding, csíra, szójaliszt...stb. formában: mell- és prosztatarák- megelőzés, koleszterin csökkentés, csontritkulás megelőzése, női bajok, változó kori tünetek ellen
Ginko biloba: vérnyomás normalizálása, vérellátás javítása, szorongás/depresszió-csökkentő
Mák: csontritkulás, vérszegénység ellen (sok benne a: magnézium, kálcium, vas)
Fahéj: zsírégető, fertőtlenítő
Ginseng: testi-szellemi energizáló, erősítő, szexuális vágy- és teljesítményfokozó, zsírégető, álmatlanságot megszüntető hatású

senga80 2011.08.17. 13:25:54

Kedves Tanácsadó!
Olvastam, hogy augusztus 20-án a Települési egészség napon ingyenes szűrővizsgálatok is lesznek. Ezeken hány órától lehet részt venni?
Köszönöm!

egészséges életmód 2011.08.17. 14:13:21

Kedves Senga!
10 órától lehet jönni a mérésekre. Várjuk sok szeretettel!